Jak gotować bez glutenu?

Coraz więcej osób w naszym kraju cierpi na alergię na gluten. Co warto o nim wiedzieć? Jakimi produktami można zastąpić te, które zawierają gluten?

Gluten jest kombinacją dwóch białek roślinnych. Występuje on tylko w niektórych gatunkach zbóż: w życie, pszenicy, orkiszu i jęczmieniu. Niewielkie ilości glutenu może zawierać także owies. Ale w tym zbożu znajdzie się on tylko wtedy, kiedy będzie uprawiany w sąsiedztwie zbóż zawierających gluten. Gluten podkreśla smak wyrobów piekarniczych, ale obecnie jest dodawany także do innych produktów spożywczych. Jeżeli należymy do grona osób, których organizm nie toleruje glutenu, z naszego jadłospisu powinny zniknąć przede wszystkim mąki i produkty z mąki pszennej, żytniej i orkiszowej oraz płatki jęczmienne. Ale ze względu na fakt, iż gluten może znajdować się także w wędlinach, sklepowych pasztetach, jogurtach, czekoladzie, dżemach powinniśmy bardzo uważnie czytać etykiety. W trosce o własne zdrowie najbezpieczniej jest sięgać po produkty, których opakowania są oznaczone symbolem przekreślonego kłosa. Są to produkty, które z całą pewnością nie zawierają nawet najmniejszych ilości glutenu.

Istnieje wiele produktów spożywczych, które nie zawierają glutenu. Jeśli nie tolerujemy glutenu nasz jadłospis układamy uwzględniając w nim soję, kaszę gryczaną, jaglaną, ryż i kukurydzę. Bezpiecznie możemy zajadać się warzywami, rybami, mięsami i domowymi wędlinami. Na rynku jest także bardzo bogaty wybór różnych rodzajów mąki, którymi zastąpimy mąkę pszenną, żytnią, czy orkiszową. W sklepach znajdziemy między innymi mąką gryczaną, sojową oraz z cieciorki. Można je wykorzystać do samodzielnego pieczenia chleba, wszystkie nadają się także do przygotowania ciasta na pierogi. Sklepy oferują także mąkę z tapioki oraz kukurydzianą. Oba rodzaje nadają się do wypieku ciast ucieranych, do smażenia naleśników. Można ich użyć również do zagęszczania zup i sosów.  Do jadłospisu możemy wprowadzić również ziarna amarantusa. W sklepach ze zdrową żywnością sprzedawana jest między innymi mąka oraz prażone ziarna i nasiona tej rośliny. Uprażone ziarna amarantusa zastąpią nam tradycyjną panierkę.

Nadwrażliwość na gluten jest dolegliwością, która ustępuje po zastosowaniu diety bezglutenowej. Nadwrażliwości na to białko nie należy mylić z celiakią. Celiakia jest bowiem chorobą o podłożu immunologicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *