Grzyby w naszej kuchni

Tradycyjna polska kuchnia nie może obejść się bez potraw przygotowywanych z grzybów leśnych. Dodają one potrawom wyrazistego smaku i wyjątkowego aromatu.

W składzie grzybów najwięcej jest wody. Zawierają one jednak również niewielki ilości składników mineralnych: jodu, wapnia, magnezu i fosforu. Są również źródłem witaminy B2, kwasu foliowego i witaminy PP oraz śladowych ilości witaminy C i D. Niektóre gatunki (kurki i maślaki) są bogate w potas. Kurki zawierają dodatkowo beta-karoten, który jest w naszym organizmie przetwarzany na witaminę A. Dieta, która będzie zawierała dania przygotowane z dodatkiem grzybów wzmocni nasz układ sercowo-naczyniowy, kostny, poprawi się jakość naszego widzenia. Wiele osób ceni grzyby przede wszystkim ze względu na małą ilość kalorii. Jeśli zostaną uduszone bez dodatku tłuszczu, w porcji ważącej sto gram znajdzie się zaledwie 17 kcal. Niestety, są ciężkostrawne. Dlatego nie należy jeść ich w nadmiernych ilościach. Potraw z grzybów nie powinny jeść także kobiety w ciąży oraz dzieci do ukończenia szóstego roku życia.

Zbieranie grzybów wymaga pewnej wiedzy i rozwagi. Przede wszystkim musimy nauczyć się odróżniać grzyby jadalne od trujących. Wybierając się na grzybobranie pamiętajmy, że należy zbierać je w lasach, które leżą z dala od ruchliwych dróg i zakładów przemysłowych. Wszelkie szkodliwe substancje, które znajdują się w runie leśnym z łatwością wnikają do grzybów. Nigdy nie należy wybierać się na grzybobranie z plastikowymi reklamówkami. Ulegną w nich zaparzeniu i zaczną wydzielać toksyny. Zbierajmy grzyby do wiklinowych koszyków.

Za najcenniejszy gatunek grzybów, które rosną w naszych lasach uważany jest prawdziwek. Ma on lekki orzechowy smak. Przygotujemy z nich zupy i sosy. Młode borowiki możemy marynować, a starsze okazy ususzyć. Z podgrzybków można ugotować zupę, sos, są doskonałym dodatkiem do dań mięsnych. Można je marynować i suszyć. Chętnie zbieranymi grzybami są także kurki. Doskonałe są na zupę, smażone na maśle i duszone. Wyjątkowo delikatne maślaki najlepiej smakują marynowane. Można je dodać także do jajecznicy, udusić lub usmażyć. Maślaków nie suszymy, zawierają zbyt dużą ilość wody. Najmniej chętnie zbieramy opieńki. Są doskonałym dodatkiem do dań chińskich, doskonale smakują marynowane, można z nich przygotowywać także zupy i sosy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *